Selamat Datang ke BLoq Hamba yang tidak sepertinya ini....Semoga kita dapat berkongsi apa yang patut.
RSS

Thursday 30 December 2010

Sepagi @ Taman Cempaka, Bandar Baru Bangi

Tersebut lah kisah.....taibbbbbb....di suatu pagi yang tak berapa morning aku cam tak cayer jer yang aku dapat jejakkan kaki kat tasik Cempaka kat bangi nun.....hehehehe....

sebenarnya....dah lama nak join Breastfeeding Support Group Discussion anjuran Susu Ibu.com ni....Puan Wani yang dok ngajak aku....dulu tak dapat G Coz aku ada masalah kesihatan cikit....kali ni aku tekad nak g gak Coz nilah last SGM tuk tahun 2010 nii.....

Puan Wani datang amik aku kat Opis....sebelum tu, Cik Syarina N Cik Izzati datang amik aku kat umah, kami g beli Breakfast kat P16....Depa beli nasi kerabu..akulak belasah nasi berlauk lauk ayam....siap  melatak kaki ayam lagi...bestnya meratah kaki ayam....sampai ke hari ni masih lagi terasa kesedapan nasi ayam tu.....


Okeylah...kita sambung lak citer Extvt SGM (Support Group Meeting) ni.....masa mula2 sampai cam teruja lah jugak...yelah first time join menda2 cam niiii.....jumpa pulak orang2 yang kita tak pernah jumpa.....masa mula2 sampai kami disambut oleh Kak Kamariah aka kak kam...(aku tak kenal pun kakak ni sebenarnya..wani lah yang jadi aku punya kaunter pertanyaan pagi tu.....yelah org kata tak kenal maka tak cinta...) masa sampai tu...dah ada 3 group.....2 group kaum ibu n 1 group kaum bapa....kalau My hubby ada, tak tahulah dia nak join tak group bapa tu...aku rasa tak kot...tapi tak tahulah..hati lelaki susah nak baca.....hehehehe....so aku ngan wani masuk group ke3.....biasalah mula2 masuk group kena perkenalkan diri....yang malunya aku ni tak daftar pun lagi sebagai member Susu Ibu...huhuhu..malu seposen...aku nekad balik nanti nak register...tapi sampai hari ni tak sempat pun lagi nak buat semua tuuuu....apakan daya so Buzy.....(alasan kan....ish...tak lah..aku memang buzy...) 

Tajuk SGM pada pagi tu....Educating People Around Us on Breastfeeding.....So setiap kumpulan akan membincangkan isu2 yang berkaitan.....kat situ banyak yang dapat kita pelajari secara tak langsung..yang paling penting apa yang aku dapat adalah setiap pengalam yang pernah dilalui oleh setiap ibu2 kat situ cukup bernilai yang tak dapat kita beli atau baca dari buku2 yang dijual kat kedai2......untuk pengetahuan u allz...semua yang pergi ari tu masing2 bawak anak2 masing2....dalam group aku cuma aku jer yang bawak perut jer......so aku ni tak der lah banyak bercerita sangat..yelah tak der pengalaman breastfeed lagi...alih2 masa presentation aku yang nak kena present..huhuhuhu....takut giler masa tu...apakan daya aku keep going jelah..belasah jer apa yang patut.....dioarang punya discution & presentation ni sama jer kalau kita g kursus motivasi tu...ala2 LDK gitu....

Kesimpulan yang boleh aku amik dari pengalaman berdiskusi ari tu adalah....
1. Kita kena banyak explore hal2 yang berkaitan ngan breastfeeding ni.....
2. Banyakkan membaca dan dapatkan fakta yang sahih berkenaan dunia penyusuan ni..
3. kita kena positive kan diri kita agar kita tak akan kecewa if org sekeliling cakap perkara yang negative...
4. Paling penting bagitahu suami serta keluarga terdekat cam ibu n ibu mertua yang kita betul2 nak full breastfeed anak kita....terangkan pada mereka supaya mereka dapat menyokong usaha murni kita itu.....(itulah tadi pentingnya ilmu penyusuan tadi...so bila kita dah banyak tahu pasal breasfeeding ni senanglah nak bercerita ngan mereka2 itu...)
5. Apa lagi yea.....tak der apa dah kotttt.....yang penting tepuk dada tanya selera......tak kisahlah apa orang nak kata asalkan kita sanggup berusaha tuk Full Breastfeed anak kita....kuatkan semangat kita..kalau ada masalah rujuklah pada pakar2 laktasi.....inyaAlah mereka ini tidak akan membiarkan anda dengan masalah anda begitu saja....


Keylah jom kita layan gambau lak......
aku as a bidan terjun....dahlah first time dtg meeting kena present lak....

semangat tak aku......

Yang sebelah tu Kak Diana..Ore klate kita...

Nilah suasana bergrouping....BEST tau...

Nilah Puan MENTOR aku....

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Powered by Blogger.