Selamat Datang ke BLoq Hamba yang tidak sepertinya ini....Semoga kita dapat berkongsi apa yang patut.
RSS

Tuesday 1 March 2011

Kenduri Doa Selamat N Sembahyang Hajat

Assalamualaikum semua.......
Alhamdullillah.....akhirnya berjaya juga kami mengadakan kenduri simple2 je...konon2 melenggang perutlah katakan.....
tapi bagi kami lebih kepada buat Sembahyang Hajat..Minta dipermudahkan segala urusan tuk bersalin nanti.....
Biasanya bila masuk 7 bln kandungan keluarga mertua akan adakan majlis melenggang perut tuk kesejahteraan ibu n baby....tapi aku tak sempat nak balik masa 7 bln tu..mama aku kata masa tu bulan tengah naik..tak sesuai katanya....ikutjelah apa org tua kata..aku nikan anak yang taat pada orang tua....(hehehehe....riaklah pulak....tak derlah baik mana pun sebenaqnya...katogeri degil yg amat sebenarnya..tapi nak bersalin ni kena banyak2 minta ampun n maaf ngan ibu n en somi...)Bagi keluarga aku tak der istilah melengang2 ni..kami cuma buat sembahyang hajat jer......

Majlis berlangsung pada 25.02.2011(Jumaat) lepas sembahyang Jumaat....Diimamkan Oleh ExBos aku..Tuan Haji Ghani..hehehehe(jgn mare yea aji..sebenarnya aji tak nak tapi imam yg abah aku jemput tu lambat datang...so what to do......) Alhamdulillah....Jemaah dalam 20-30 orang cam tulah....Mama aku letak 2 jag air kat depan imam nanti air tulah yang aku kena minum n mandi....tulah namanya air sembahyang hajat....semoga dipermudahkan semuanya...

Lepas sembahyang hajat tu terus buat berselawat sempena maulidul rasul ni....sambil bunga rampai diedarkan...mama aku letak 25sen dalam uncang..tapi nasib jelah saper yang dapat...aku lupalak nak tanya simbolik 25 sen tu....maklumlah orang2 tua ni banyak bonar adat2 tersurat n tersiratnya.....wah best giler masa tu....bergema umah dengan pujian atas nama Nabi kita......

Jom Citer bab Makan2 lak......Sup Tulang, Kerutuk Ayam Kampung, Solok Lada (Ami Ali..uncle requests), Kerabu Mango Ikan Talapia ,Udang vs Belimbing Buluh Masak Lemak, Acar Timun, Sambal Lada, Buah2 n kuih2, tak lupa gak pulut kuning....Semua Sold Out....

Selesai jer Majlis....aku terus pengsan......(bkn betul2 pengsan...penat sangat2 n aku naik atas tido....zzzzzzzz) Anyway aku nak ucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada semua sedara2 aku yang banyak menolong....thank tuk kak shue, umi Gee, Atie, Kak Chik, Mok teh, Mok Chik, Mak Door & Umi.... Jutaan terima kasih yang tak terhingga gak aku ucapkan kepada Mama n Abah tak dilupakan Adiq Miey yang banyak berkorban demi menjayakan majlis ni......Thanks to My Hubby gak.....tolong Basuh Periuk Belanga yang besar2 tu sampai putih berkilat..thanks sayang...I Lap U lah.....

Kali ni balik Kg jadual Padat sangat...bertolak dari Putrajaya kul 9.00 in the morning sampai KB kul 3.00pm..lepak umah mertua aku jap..makan2 n tdo..pastu dalam kul 6.00 bertandang umah mama kat elephant island....sampai jer terus letak beg n mengemas umah....maklumlah baru pindah umah..so banyak kerja nak kena buat.....lepas mkn mlm....Diq miey n Abah mengecat ruang yang masih belum tercat..aku, mama n my hubby berulang angkat barang dari umah lama ke umah baru......wah...penat giler.....esoknya pepagi morning G Shooping kat pasar pagi tuk beli barang2 nak masak buat kenduri.....bukan setakat pasar pagi semuanya kami jelajah sampailah ke Supermarket....semua kami redah..nak putus rasa urat kaki aku ni.....Dalam tengahari barulah selesai semua shoping moping ni.....Balik umah terus bersiap tuk mkn thari...petang tu mok teh datang nak menolong apa yang patut....pas tu belah malam lak kak shue n rombongan lak datang.....mok chik, mak door n umi datang lepas isyak...wah so heppening umah mlm tuuu....suka..suka..suka....Bebudak2 laki lak dok cabut bulu ayam kg....riuh rendah luar n dalam umah...macam nak kenduri kawinlak rasanya.....Rugi adik bongsu aku tak balik.....rugi ooooo Deq.....

Keylah.....tu jelah serba sedikit citer sebelum n selepas Majlis aku ni...Jom ar kita layan gambar lak......

tak sempat nak tangkap banyak2..snap jer
nilah juadah tuk para jemputan..semua masak sendiri





Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Powered by Blogger.