Selamat Datang ke BLoq Hamba yang tidak sepertinya ini....Semoga kita dapat berkongsi apa yang patut.
RSS

Thursday 27 January 2011

DaH MaSuK 28 MiNgGu

Assalamualaikum semua.......

Dah 28 Minggu
Pejam culik....pejam celik.....dah masukkkk 28 minggu usia kandungan aku ni......perut pun semakin membesar...berat badan pun semakin naik....dah 5 kilo aku naik sepanjang pregnant ni...sabau jelah....tapi tak kisahlah.....hehehee....mintak2lah lepas pantang nanti turunlah berat ni....(boleh ker???) cobaan.....we look n See jelah nanti...

Ni nak citer pasal chek up semalam......subuh-subuh shapie....dah terpacak kat Klinik Kesihatan tu....al kisahnya sebab nak kena minum air gula (MGTT) punya pasallah niii....macam2 aku dengar pasal air gula ni...rata2 cakap tak best....so aku pun cam set tak best gak lah.......huhuhuhuhuu....so  cam biasalah rutin pemeriksaan...chek urine dulu pas tu g makmal...tapi yang bestnya ayat tak leh blah nurse yang jaga kaunter pendaftaran tu dia kata nanti g kencing kat lorong pas tu g makmal yea.....kencing kat lorong tu tak leh blah tulllll!!!!!! hehehehehe.........sebenarnya kat sebelah klinik dental tu ada lorong tuk pemeriksaan urine tuk ibu mengandung.....kat situ ader toilet....tu maksudnya kencing kat dlm toilet kat lorong tulah....tapi nak senang sebut jer kencing kat lorong...hhahahaha....sampai ari ni aku dok tersengih lagi bila teringat ayat tu......

satu mug penuh tu air gula dia..
Dalam kul 8.40 baru nama aku dipanggil tuk ke makmal....mula2 amik darah sebotol....punyalah susah nak cari urat sampai aku kena buat exercise ringan dulu....ha..past tu nurse suruh minum air gula lak....nasib baik perasa ribena....(my Favorited tu)....bestlah sikit...rasa dia oklah....aku kat lidah pantai timur so tak kisahlah manis sikit......tapi yang ni bukan manis sikit..manis manyak tau..tapi telan jelahhhhhh labuuuu........lepas tu boleh minum air masak dlm 2 atau 3 teguk jer..tapi aku tak minum pun......hopefully result oklah....

Tip nak minum air gula ni senang je....
  1. Jangan kulum air gula dimulut, terus masukkan ke tekak......
  2. Jangan tunggu lama-lama untuk setiap tegukan.....

Lepas MGTT tu kena rehat 2 jam......tapi nurse tak bagi g mana2....dia suruh aku g dengar ceramah penyusuan.....kat bilik seminar.....oklah....berguna gak masa 2 jam tu.....sebenarnya aku dah dengar dah ceramah tu...tapi tak pelah...daripada dok melangut tak tentu hala...dapat gak freshkan balik ilmu penyusuan niiii......

Dlm kul 10.45 nama aku dipanggil tuk amik darah kali kedua...lagi sebotol darah aku diambik....jemputlah amik..amik...aku pun dah gian nak derma darah ni.....result dia sejam lagi baru tahu.....apa lagi....perut lapar sangat...G Teja pekena nasi lemak ayam dara..letak sikit sambal kerang..nak gantikan balik darah 2 tiub yang ilang tu.....fuhhh..lega dapat makan lepas separuh ari berpuasa.....

Perut dah kenyang tapi hati tak tenang lagi....coz result tak keluar lagi?????aper cerlah result aku tu gamaknya......lepas makan tu g scan nombor tuk jumpa JM lak..dalam kul 12.20 masuk bilik JM....baik tul JM tu....nama dia Sojiana Kindam..rasanya cam org sarawak atau sabah...tak kisahlah...yang penting baik.....service pun baik....

Result time :-

MGTT (Air Gula) :- Normal.....OK
Tekanan Darah :- 115/85.....OK
Berat Sekarang :- 75.7 Kg....OK lah tuuuu...huhuhuu
H/Beep Baby :- 154
Tinggi Rahim :- 28m
Berat Baby :- 1318g

So abis episod sepagi...sambung lak kena jumpa doktor belah petang 2.30 tuuuu....adus..malasnya nak melanggot sorang2 kat klinik.....tetiba terasa nak makan roti nan cheese garlic....g lah kedai mamak kembar...tapi nasib tak baik...roti nan petang baru bikin....tukar channel...aku oder keutiew goreng mamak.....fuyooo..kenyang giler..nasi lemak pagi tadi pun tak hadam lagi..tambah yang ni lak......alah tak kisahlah....sajer nak abiskan masa.......

Doktor yang chek aku pun baik...Dr Sophiana Elianiza...kali ni scan tuk tengok uri...air ketuban...so far semua ok...sekali lagi aku tanya jantina baby...double cheq n still nampak cam Gils....so ok....it's Gilz.....
agaknya cam nilah rupa baby kat dlm perut mummy agaknya.....
Horey semuanya selesai...begitulah kisahku seharian di KK Putrajaya....nanti nak kena datang lagi 9/2/2011 tuk second injection for ATT......nanti apa2 kita story lagi yea.....

Sampai Jumpa lagi...
Chow Chin Chow...

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Powered by Blogger.